Mustang Mustang!

Norwegian Spitfire Foundation (NSF) kommer med P-51D Mustang “The Shark”. Dette er en maskin som tidligere var i norsk eie. Nå hører den hjemme i England, men opereres av NSF og flys for det meste av norske piloter på flyshow i hele Europa.

Mustang ble designet i 1940 av North American Aviation(NA) på forespørsel fra British Purchasing Commisionsom som et moderne supplement til Spitfire. Den første utgaven P-51A hadde en Allison V-1710 motor, og var ingen stor suksess. Den hadde svært dårlig ytelse over 15000 fot der RAF hadde størst behov for den. Noen fikk en god ide og monterte en Rolls Royce(RR) Merlin i en P-51A. Den gjorde maskinen om til et fly som kunne kunkurrere mot de beste flyene til tyske Luftwaffe på den tiden. Amerikanske Packard produserte RR Merlin på lisens til NA Mustang. Høyryggede(razorback) P-51B/C var de føste med Packard Merlin som standard motor. P-51D fikk lav rygg og boble-cockpit, og det var denne varianten det ble produsert flest av. Totalt ble det produsert 15586 Mustang av North American Aviation. RAF hadde i løpet av 2. verdenskrig 2607 av dem. I RAF hadde P-51D navnet Mustang IV. NSF sin Mustang er merket som GA-S fra RAF 112 skvadron. Nå er to fly med Merlin motor bekreftet til Sola Airshow. Gjør dere klare til mye godlyd!

P-51D Mustang “the Shark” operated by the Norwegian Spitfire Foundation will fly at Sola Airshow 2017. This aircraft was previously Norwegian owned but now lives in England. It is operated by the NSF and is flown by Norwegian pilots at airshows across Europe.

P-51D Mustang "the Shark". Foto: Eirik Østensjø

P-51D Mustang “the Shark”. Foto: Eirik Østensjø

 

Advertisements